vrijdag 11 september 2009

Keuzestress

Wat doe je als je een geurtje zoekt en overweldigd wordt door het aanbod?
Vraag je eerst af wat je doel is. Dient jouw nieuwe lijfgeur geen hoger doel dan het aantrekken van de desbetreffende sekse of het zo luid mogelijk verkondigen van je beschikbaarheid? Kijk dan niet verder dan de gouwe ouwe J'Adore, Le Mâle of één van de laatste met veel bombarie gelanceerde designer-releases. Ze geven je het voordeel van olfactorische herkenning (want: iedereen draagt ze) én je kunt, in het geval van positief commentaar, vertellen wat je draagt zonder de angst om aangezien te worden voor een gevaarlijke snob.


Dat maakt geuren uit de Douglas top 10 een veilige keuze, maar tegelijkertijd brengt dat het gevaar met zich mee dat je je niet zozeer als individu memorabel maakt. Wil je niet het risico lopen dat je nieuwgevonden vlam terloops opmerkt dat zijn of haar ex (of dodelijker: de beste vriend(in)) ook altijd zo rook -of draag je geuren niet alléén als een date-magneet- dan is het tijd om je iets meer te verdiepen in de geurwereld.

Wie dan voorbij de top 10 of de eventuele andere gepromote geuren du jour wenst te kijken, voelt zich in het vooruitzicht van een muur vol geuren al snel geneigd om zich over te geven aan de dames van de parfumerie, die er ten slotte meer van weten. Toch? Met wat geluk is dat inderdaad het geval - maar zelfs dan kunnen zij je beperkt van dienst zijn als je zelf niet weet waar je naar op zoek bent. Je zou niet de eerste zijn die, murw geroken, dan maar de portemonnee trekt voor het tiende stripje waarmee onder je neus gezwaaid wordt - om bij thuiskomst te merken dat het geurtje toch tegenvalt.
Goed nieuws: er is een oplossing. De gouden regels:
  • Beperk het aantal geuren waarmee je je neus belast. Je ruikt het verschil tussen geur A en geur B écht niet meer na 10 verschillende geurstripjes.
  • Laat je niet misleiden door de topnoten. Fabrikanten weten dat consumenten vaak binnen een paar seconden beslissen of ze wel of niet tot aanschaf overgaan, en doen in veel gevallen aan frontloading*. Andersom geldt dat sommige geuren de tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen op de huid en niet onmiddellijk hun charmes prijsgeven.
  • Probeer elke geur voor aanschaf op de huid. Ik kan dat niet genoeg benadrukken! Zoals al gezegd, blijft vrijwel geen enkele geur identiek vanaf het moment van sprayen. Een parfum bestaat uit alcohol plus verschillende geuroliën, die in verschillende tempo's verdampen - vandaar het onderscheid tussen topnoten, hartnoten en basisnoten. Bovendien beïnvloeden de warmte van je huid en je natuurlijke huidolie dat verdampingsproces en dus ook het uiteindelijke geurresultaat.
  • Vraag om proefmonsters van de geur(en) die je overweegt te kopen, zodat je ze thuis minimaal een dag lang kunt uitproberen.
  • Leer het jargon. Je zult merken dat je serieuzer genomen wordt als klant en dat de verkoopster je sneller naar een geur zal leiden die lijkt op wat je in gedachten had als je termen als aquatisch, oriëntaals of aromatische citrus hanteert.
Voor degenen die ongeveer hier nog niet zijn afgehaakt onder het motto "teveel moeite": lees verder. Op eigen risico, dat wel, of liever gezegd op risico van zwart zaad. Je begeeft je nu in het gezelschap van gevaarlijke types; mensen die ergens in hun zoektocht naar die ene lijfgeur de weg kwijtraken en merken dat ze gefascineerd kunnen worden door méér dan een geur tegelijkertijd. Die een collectie aan geuren opbouwen. Die de Douglas links laten liggen, en in gespecialiseerde boutiques niche-lijnen komen snuffelen, op zoek naar nieuwe thrills. Die parfumeurs bij naam kennen en favorieten hebben. Mensen die, kortom, hedonisten zijn in de beste zin van het woord; die parfum beschouwen als een draagbare kunstvorm.
Voor die mensen: you smell goooooooood.


Met dank aan Dimitri voor het vinden van deze video!

*Frontloading is de term die binnen "de industrie" gehanteerd wordt voor het opleuken van een geur. Een groot deel van het budget voor de ingrediënten wordt dan besteed aan de topnoten, zodat die rijk en innovatief ruiken en de klant overhalen tot aankoop - de rest van de geur wordt opgevuld met inferieure ingrediënten. Chandler Burr noemt het fenomeen in dit review in de New York Times.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen