dinsdag 29 september 2009

Simpele zielen

Onlangs verscheen op I Smell Therefore I Am een briljante tirade over de niet-aflatende stroom van intens lullige marketing waar het om parfum gaat. Inderdaad, er is wat stereotype onzin te vinden op tv en in tijdschriften, en zo in de aanloop naar de feestdagen kan ik met zekerheid zeggen dat het volume van (al dan niet slechte) advertenties alleen maar zal toenemen. Uiteraard heb ik ook mijn momenten van frustratie (zoals toen ik op het betreden van de Bijenkorf door twee in microscopische jurkjes gestoken modellen met een schaapachtige gezichtsuitdrukking werd ondergespoten met Viktor & Rolf’s nieuwste Godzilla, of als iemand een poging doet Tom Ford’s wanstaltig slechte smaak en goedkope pogingen tot shockeren goed probeert te praten), maar ik heb besloten om die frustratie op een positieve manier te benutten. In plaats van die fantasieloze marketing met obligate seksuele insinuaties en verveelde modellen te belonen met mijn aandacht, wil ik een hier een serie favoriete parfumreclames en -advertenties verzamelen. Om te bewijzen dat geuren niet persé aan de man gebracht hoeven te worden door ons, simpele zielen, voor te houden dat we alleen met geur X mannen/vrouwen als vliegen op honing zullen aantrekken. Om zelfspot, innovatie en creativiteit in marketing te belonen.











Weet je nog betere voorbeelden van hoe het ook kan of ben je het he-le-maal niet met mijn keuzes eens? Laat het weten in de comments.

3 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Helaas denk ik dat de marketeers met de meeste reclames de spijker wel op de kop slaan: veel mensen dragen geuren toch om aantrekkelijker te worden gevonden en dan is seks linken aan een geur toch wel de makkelijkste manier... Trouwens, er zijn ook theorieën die stellen dat de toevoeging van ouderwetse animalic notes (civet, castoreum, urine, etc.) gedaan werd om de functie van lichaamsgeur te simuleren. Om een soort seksaura uit te stralen, dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Makkelijk, wellicht - niet creatief. Misschien ook wel niet eens effectief! Voor mij in ieder geval niet. Ik ben het wel met Brian eens dat er enigszins tegengas gegeven mag worden tegen die reclames die schijnbaar slaapwandelend gemaakt lijken.
    En de seks-appeal van *geuren* zul je me niet over horen, het gaat me om die suffe reclames...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heh, ik ben 't natuurlijk met je eens maar reclame maken ze niet voor parfumistas maar voor het grote publiek ;)

    Ik vind zelf trouwens de Egoïste reclame nog steeds de beste ooit, hoewel die natuurlijk indirect ook wel weer met seks/relaties te maken heeft, alleen wel echt heel goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen