dinsdag 10 november 2009

Spot de trend!


Niche is hot. Niet alleen lijkt de praktijk erop te duiden dat de jongere generatie beter geïnformeerd is over en meer openstaat voor niche-parfums, ook qua opbrengsten gesproken is het een aantrekkelijke markt - juist in tijden van recessie, gek genoeg. Je kunt dan ook de gelederen van juwelen-horloges-en-mode-ontwerpers het niet aanrekenen dat ze een hapje van die markt willen opeisen: huizen als Hermès, Chanel, Armani, Prada en Guerlain hebben al een paar jaar een ultra-exclusieve serie geuren naast hun aanbod voor het plebs, en recentelijk hebben ook Van Cleef & Arpels (juwelen) en Cartier (juwelen en horloges) zich aan de niche gewaagd. Niet iedereen kan de introductie van deze kleine legertjes aan uniforme, minimalistische flessen echter waarderen - uit verschillende hoeken komen klachten dat de hoeveelheid aan nieuwe lijnen de spoeling dun maakt en bovendien kunstmatig de prijs van álle niche-lijnen opdrijft.

Hoe het ook zij: ik spot bij dezen een trend. Wil iemand een gokje wagen welk bedrijf als volgende de niche-markt gaat overspoelen met een luxe lijn? Inzicht in andere trends? Laat het weten.

Om het interessanter te maken geef ik originele 4ml monsters van de Hermèssences Paprika Brasil en Vanille Galante weg aan het brein achter één willekeurig gekozen reactie.
Alle reacties van vóór dinsdag 17 november 12:00 doen automatisch mee!

1 opmerking:

  1. Je hebt absoluut gelijk w.b. de trend van designers die niche uit beginnen te brengen. Of eigenlijk moeten we zeggen hauts parfums oid, want ik denk niet dat deze grote namen een markt aanboren die zo klein is dat ie niche genoemd kan worden.

    Volgens mij zit er nog best wat aardig spul tussen: de Les Exclusifs van Chanel zijn zonder uitzondering goed en per ml goed geprijsd (ja, wel weer een jumbofles...), de Hermessencelijn is goed hoewel zacht en prijzig, Dior en Caron blazen hun klassiekers weer nieuw leven in en zelfs een "huis" als Armani weet een goeie nichelijn neer te zetten met wat mij betreft Vetiver Babylone als hoogtepunt!

    De toekomst? Ik denk dat met de komst van meer nichelijnen ook weer meer geuren met een persoonlijkheid uitgebracht gaan worden. Minder dertien-in-een-dozijn dus. Ik hoop het, tenminste!

    BeantwoordenVerwijderen