vrijdag 29 januari 2010

Van parfuminderen en andere neologismen

Beste lezer, ik moet je iets bekennen. Ik ben schuldig. Schuldig aan het schaamteloos bevorderen van parfumeerderen. Mijn enige excuus is dat ik me tot gisterenavond laat van geen kwaad bewust was, en ik vraag dan ook nederig vergiffenis aan al diegenen die ik onbedoeld misleid heb.

De openbaring kwam in de vorm van een gewaarwordingscampagne van Neutral over de gevaren van roekeloze blootstelling aan parfum. Ik citeer Alex de Jong: "Om mensen bewust te maken van het aantal geparfumeerde producten dat ze dagelijks gebruiken, starten we de campagne Parfuminderen. We willen laten zien dat het parfumgebruik soms best iets minder kan. Dat blijkt ook uit het onderzoek: Nederlanders hebben geen idee hoe vaak ze in aanraking met parfum komen." Wij ongeïnformeerde Nederlanders mogen ons gelukkig prijzen dat we mogen delen in de wijsheid van A. De Jong en consorten! Zonder hun leiderschap - neen, sterker nog: klokkenluiderschap - van verborgen agenda's vrij, zouden we ten onder gaan aan onze schadelijke onwetendheid en ons slaafse vertrouwen in producenten van verzorgingsproducten.

Maar wacht! Dat is nog niet alles! De campagne verleent ons het ultieme hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in de mate van geparfumeerdheid waarin wij ons wentelen: een actiesite, met parfumteller™! Al bij de eerste zin die ik op de site las, wist ik dat deze campagne voor niemand anders dan mij bedoeld was; de woorden zagen tot in het diepst van mijn hart.



De pontificaal in het midden geplaatste uitnodiging om mijn "parfum-momenten" per dag te laten berekenen kon ik dan ook niet afslaan, en aldus begon mijn pad naar de geparfuminderde verlichting.
Ter educatie (en als boetedoening voor mijn transgressies) zal ik mijn resultaten met de wereld delen:
Je gebruikt 10.7 keer per dag parfum.
Dat is 3910.7 keer per jaar!


Nederlandse vrouwen gebruiken gemiddeld 14 keer per dag parfum

Niet parfumeren, maar parfuminderen - zeggen we bij Neutral. Omdat je een heel gevoelige huid hebt bijvoorbeeld. Misschien wil je niet allemaal geuren door elkaar gebruiken, of je vindt bij sommige producten zo'n parfum gewoon niet nodig. Er zijn redenen genoeg om te parfuminderen. Zeker als je net hebt ontdekt dat je zelf zomaar 10 tot 14 keer per dag een geparfumeerd product gebruikt. Deo, shampoo, creme, zeep, noem maar op. Dus eentje minder is misschien best een goed idee.
De schrik sloeg me om het hart, kan ik je vertellen. Zulke rekenfouten zouden op het internet niet motten maggen, tenslotte. Dat terzijde zijn er inderdaad éindeloos veel redenen om te parfuminderen: zo zijn er de niet nader gespecificeerde gevaren van parfumgebruik, de antwoorden van duizend respondenten in een door Neutral betaald onderzoek zoals weergegeven in een persbericht van Neutral, de suggestie dat parfum überhaupt geen plaats heeft in bepaalde producten, en uiteraard de naamloze dreiging van allergie.

Mij rest dan nu slechts om nogmaals mijn welgemeende excuses aan te bieden aan wie zich mede door mij of dit blog in geparfumeerd gevaar heeft begeven. En ik wil van de gelegenheid gebruik maken om bij voorbaat mijn diensten aan te bieden aan de organisatie die de gevaren van diwaterstofmonoxide aan het licht wenst te brengen. Neutral, hier ligt een taak voor jullie!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten