woensdag 19 augustus 2009

Review: Ulrich Lang - Anvers 2

Zo nu en dan gebeurt het dat een parfum je door ervaring gevormde ideeën over wat een parfum behoort te zijn in twijfel doet trekken. Het flirt met het doorbreken van conventies waarvan je het bestaan nauwelijk had geregistreerd. Zo’n parfum is Anvers 2 van Ulrich Lang.

Image and video hosting by TinyPic

Ulrich Lang, professioneel fotograaf en voorheen werkzaam bij de L’Oréal-divisie in New York, richtte in 2002 zijn eigen parfumhuis op. De invloed van zijn achtergrond in de fotografie blijkt uit het minimalistische design van zijn producten, en is, volgens eigen zeggen, ook de inspiratie voor de geuren zelf. Anvers 2 volgde in 2007 op de eerste geur van dit huis, simpelweg -en onverrassend- Anvers genaamd.

De officiële notes* voor Anvers zijn bergamot, limoen, citroen, zwarte peper, rabarber, cypres, roos, jasmijn, lelie, mimosa, “blonde houtsoorten”, vetiver, tonka, amber, vanille, muskus, olibanum en mos**.

Anvers 2 is gebaseerd op tegenstellingen: de top notes zijn duidelijk aromatisch van aard, met een prettig aanwezige limoen verankerd door een licht-bittere groene noot. Het is een welbekend thema en direct geleend van één van de vele mainstream mannengeuren. Toch is het onmiddellijk duidelijk dat het hier niet om een standaard Eau de Cologne gaat; er schijnt een zoetere, fruitig-bloemige noot door de citrus heen. Lastig als het is om rabarber overtuigend in parfum te vertalen, lijkt de fruitige noot meer op de pruimennoot zoals gebruikt in bijvoorbeeld Serge Lutens’ Feminité du Bois. Desondanks is het verfrissend om een geur te ruiken waarin duidelijk fruit verwerkt zit, maar die niet lijdt onder een overdaad aan suiker en stroperigheid; er blijft continu een zekere transparantie aanwezig.

De evolutie van de geur verloopt snel maar soepel, en nadat het fruitig-bloemige hart vergezeld wordt van een crèmige sandelhoutnoot, verzinkt het langzaam in een poederige basis waarin een witte muskus, iets bitter-mossigs en een klein beetje vanille te herkennen zijn. Zoals de opening ontleend was aan de mainstream parfumerie voor mannen, zo duidelijk is de basis een hommage aan parfumerie voor vrouwen: poederige noten maken vrijwel alleen hun opwachting in wat gewoonlijk beschouwd wordt als zeer vrouwelijke oriëntaalse geuren.

Anvers 2 slaagt erin om tegenovergestelde cliché’s uit de parfumerie bijeen te brengen voor een verrassend effect, en dat niet ten koste te laten gaan van de draagbaarheid van het parfum. Met een levensduur van zo’n zes uur op de huid is het bovendien verrassend volhardend voor zo’n subtiele en transparante geur. Een geur die zijn gelikte verpakking eer aandoet, kortom.

*Officiële notes worden niet door iedereen serieus genomen; ze kunnen beter beschouwd worden als een beeld dat de parfumeur of marketing-afdeling de klant wenst voor te spiegelen, en niet als een lijst van ingrediënten.

**Mos, ook wel mousse de chêne of oakmoss, is een belangrijk ingrediënt in de parfumerie. Voor een uitgebreide uiteenzetting over het materiaal en de controverse, zie Perfumeshrine.

Anvers 2 in Nederland te verkrijgen bij Skins Cosmetics voor €89.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen